Skip to main content
Система дистанционного обучения ВГМУ
  • Home
  • Calendar
  • Поиск курса
  • Faculties
    General medicine faculty Pediatrics faculty Stomatological faculty Pharmaceutical faculty Faculty of overseas students training Faculty of advanced training and retraining Faculty of advanced training and retraining in pedagogics and psychology Faculty of occupational guidance and pre-university training Learning center
  • Practice
    General information General medicine faculty + FOST Pediatrics faculty Stomatological faculty Pharmaceutical faculty + FOST Faculty of overseas students training (english) Diary of practical skills
  • Departments
    Distance learning Department of Clinical Work and Postgraduate Training Curriculum and Instruction Department Department of Ideological and Educational Work International department Library Personnel department Research department Socio-pedagogical psychological service The trade union committee of employees
  • Thematic sections
    Forum COVID-19 Online councils / Problem comissions Regulatory legal documents SMQ Materials for curators Council of Young Scientists Student scientific society Questionnaires Clinical residency and Internship Sector for support of young specialists and interns We are together Laboratories of professional skill Laboratories of innovative pedagogy EMMC Registration School of a young teacher
  • STT
  • Contacts
  • More
English ‎(en)‎
Беларуская ‎(be)‎ Русский ‎(ru)‎ English ‎(en)‎
You are currently using guest access
Log in
Система дистанционного обучения ВГМУ
Home Calendar Поиск курса Faculties Collapse Expand
General medicine faculty Pediatrics faculty Stomatological faculty Pharmaceutical faculty Faculty of overseas students training Faculty of advanced training and retraining Faculty of advanced training and retraining in pedagogics and psychology Faculty of occupational guidance and pre-university training Learning center
Practice Collapse Expand
General information General medicine faculty + FOST Pediatrics faculty Stomatological faculty Pharmaceutical faculty + FOST Faculty of overseas students training (english) Diary of practical skills
Departments Collapse Expand
Distance learning Department of Clinical Work and Postgraduate Training Curriculum and Instruction Department Department of Ideological and Educational Work International department Library Personnel department Research department Socio-pedagogical psychological service The trade union committee of employees
Thematic sections Collapse Expand
Forum COVID-19 Online councils / Problem comissions Regulatory legal documents SMQ Materials for curators Council of Young Scientists Student scientific society Questionnaires Clinical residency and Internship Sector for support of young specialists and interns We are together Laboratories of professional skill Laboratories of innovative pedagogy EMMC Registration School of a young teacher
STT Contacts
Expand all Collapse all
  1. Педиатрия (инт.)
  2. ПРАКТИЧЕСКИЙ РАЗДЕЛ
  3. Ситуационная задача №8 для врачей-интернов (педиатров)

Ситуационная задача №8 для врачей-интернов (педиатров)

Completion requirements
Opened: Friday, 15 November 2013, 7:10 PM
Анна, 11 лет, поступила в детскую больницу с жалобами на рвоту, боли в области левого подреберья, эпигастральной области. Ребенок от первой, нормально протекавшей бере-менности, росла и развивалась нормально. Родители здоровы. В детстве часто неустойчивый стул, но мать за медицинской помощью не обращалась, лечила сама. Часто болеет ангинами.

Ребенок болен в течение года, впервые появились неопределенные боли в области левого подреберья. Последние 5 дней самочувствие ухудшилось, снизился аппетит, появи-лась тошнота, усилились боли в животе.

Девочка правильного телосложения, удовлетворительного питания, кожные покровы и видимые слизистые чистые. Миндалины гипертрофированы, спаяны с дужками, гнойные пробки в лакунах. Язык чистый, изменений со стороны органов дыхания и кровообращения нет. Живот мягкий, умеренная болезненность в области левого подреберья при пальпации. Печень у края реберной дуги, селезенка не пальпируется. Амилаза крови 128 ммоль/л, мочи – 380 ммоль/л. Фракционное дуоденальное зондирование: сфинктер Одди открылся через 1 минуту, после введения сернокислой магнезии. Дебит порции в 47 мл, желчь порции "В" вы-текает со скоростью 0,8 мл/мин. Во всех порциях желчь прозрачная. При микроскопии желчи 1 – 2 лейкоцита в поле зрения, слизь в небольшом количестве, цилиндрический эпителий и лямблии отсутствуют. При введении HCl и растительного жира сок поджелудочной железы мутноватый. 

УЗИ органов брюшной полости: печень без видимых очаговых изменений, в объеме не увеличена. Желчный пузырь обычной величины и формы, содержимое однородное, пе-редняя стенка – 2 мм. Поджелудочная железа увеличена в объеме, гипоэхогенная с зернисто-стью в структуре, почки обычной величины и формы, лоханки не расширены.

Диагноз. Лечение.

Витебский государственный ордена Дружбы народов медицинский университет

Info

    Сайт ВГМУ

Contact Us

210009, г. Витебск, пр-т Фрунзе, 27

Follow Us

Copyright Кафедры ВГМУ Ссылка на авторское право http://do2.vsmu.by/

You are currently using guest access (Log in)
Data retention summary
Get the mobile app
Яндекс.Метрика
Powered by Moodle